Dziecięca Matematyka w domu, żłobku i przedszkolu.


mgr Anna Waleszczyk
Wspieranie zdolności matematycznych w nurcie Dziecięcej Matematyki
Dziecięca Matematyka prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej to niewątpliwie najcenniejszy i najlepszy drogowskaz, jakim należy się kierować podczas edukacji matematycznej. Prowadzone od 30 lat badania jednoznacznie potwierdzają, że już od najmłodszych lat dzieci wykazują naturalne predyspozycje do nauki matematyki. Właśnie dlatego warto sobie zadać pytanie ,,Co, jako rodzic, nauczyciel, terapeuta mogę, aby ten proces wspierać, zamiast go zakłócać?''.
Prowadząc zajęcia matematyczne w Akademii Rozwoju Dziecka w Rudzie Śląskiej oraz prowadząc szkolenia dla rodziców i nauczycieli, zauważam, że bardzo często rodzice dzieci młodszych w dobrej wierze wprowadzają naukę odczytywania i zapisywania cyfr oraz pracę w różnego rodzaju ćwiczeniach i zeszytach. Dziecięca Matematyka natomiast pokazuje, że nie tędy droga, ponieważ matematyki należy przede wszystkim doświadczać, a dopiero w końcowym etapie umieszczać na kartce papieru.
Taka sama zasada dotyczy wprowadzenia dziecka w świat matematyki zgodnie z wiedzą na temat rozwoju dziecka. Zaczynamy od orientacji przestrzennej, rytmów, liczenia, klasyfikowania, aby dopiero później świadomie wspierać rozumowanie operacyjne w zakresie koniecznym do kształtowania pojęcia liczby naturalnej w szkole. Żadnego obszaru nie należy przeskakiwać, a tym bardziej pomijać! Podczas długiej drogi do końcowego etapu, którą każde dziecko będzie podążało zgodnie ze swoimi indywidualnymi możliwościami i predyspozycjami, nie należy zatem skracać, wprowadzając rachowanie i zapisywanie cyfr przy braku gotowości ze strony dziecka.
Doskonałym przykładem jak wiele można osiągnąć, działając na matematyce, są zajęcia grupowe dla dzieci przedszkolnych i wczesnoszkolnych w Akademii Rozwoju w Rudzie Śląskiej Halembie, gdzie zgodnie z programem prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej przyswajamy wiedzę matematyczną tylko i wyłącznie poprzez doskonałą zabawę!
