Wczesna nauka czytania i pisania


mgr Anna Waleszczyk
Na rynku edukacyjnym możemy odnaleźć mnóstwo polecanych metod do nauki czytania: metoda symultaniczno-sekwencyjna, metoda globalna, metoda sylabowa, metoda strukturalna. Łatwo się, wobec tego pogubić, która propozycja będzie najlepsza dla naszej pociechy.
Zacznijmy od tego, że sam proces nauki czytania jest złożonym zjawiskiem poznawczym polegającym na dekodowaniu informacji opierającym się na analizie i syntezie, a także na integracji 3 głównych analizatorów: kinestetycznego, wzrokowego oraz słuchowego. Jest to nie lada wyzwanie dla dziecka w wieku przedszkolnym, aby skorelować wszystkie te procesy. Dodatkowo podobieństwo liter w języku polskim (np., b,d) również nie ułatwia nabywania umiejętności czytania i pisania.
Z badań naukowych wynika, że dzieci dużo lepiej radzą sobie na poziomie percepcji wzrokowej niż słuchowej. Dlatego u młodszych przedszkolaków zaczynamy nie od litery jako skorelowanych linii w postaci konkretnego znaku tylko od kreślenia linii prostych, kół, różnych kształtów. Na poziomie grafomotorycznym musimy również pamiętać o tym, że dla prawidłowego rozwoju umiejętności pisania powinniśmy również umożliwiać dziecku pisanie na różnych płaszczyznach. Tutaj doskonale sprawdzi się pisanie na tablicy, na brystolu oraz kredą na chodniku. Zasada jest prosta: im mniejsze dziecko, tym większy format papieru.
W Akademii Rozwoju Dziecka oferujemy zajęcia ze wczesnej nauki czytania i pisania dla dzieci 3letnich, 4letnich, 5letnich oraz 6letnich, które opierając się na wieloletnim doświadczeniu, a przede wszystkim aktywizujących metodach nauczania przybliżają dziecku świat literek, szanując przy tym jego indywidualne możliwości i predyspozycje.
