logo

Jak wspierać rozwój emocjonalny dzieci i młodzieży?

Zdjęcie główne do artykułu
Zdjęcie autora artykułu

mgr Anna Waleszczyk

Emocje
28/07/2024Przeczytasz w 3 minuty

Obecnie prawie milion młodych osób w Polsce zmaga się z kryzysami psychicznymi, a specjalistów wspierających dzieci i ich rodziców jest zatrważająco mało. Czy będzie lepiej? Nie wiem. Wiem natomiast, że tylko sprawna i dobrze przemyślana edukacja może załatać dziury systemowe w tym zakresie.


Na początek pragnę Wam przedstawić najnowsze dane dotyczące stanu zdrowia emocjonalnego dzieci i młodzieży. Na prawie 4 miliony przebadanych osób w ramach projektu „Młode Głowy” 45% z nich zmaga się z obniżonym nastrojem i podejrzeniem depresji, 33%. Ponad 300 tysięcy ma za sobą podjęte próby samobójcze! Specjaliści biją na alarm, a prognozy straszą, że będzie tylko gorzej. Co więc możemy zrobić, aby było lepiej? Co zrobić, aby nie tylko wspierać dzieci w kryzysie psychicznym, ale również mu zapobiegać?

Przede wszystkim należy sobie uświadomić, że to na nas dorosłych ciąży ta ogromna odpowiedzialność. Czas przestać zrzucać winę na technologie, social media i politykę społeczną, słabą edukację. Chociaż przyznaję, że te elementy często, zamiast pomagać, utrudniają wspieranie młodych ludzi w kryzysach emocjonalnych. Nie pocieszające jest również to, że jak wskazują dane, największy ciężar spoczywa na rodzicach – prawie 53% dzieci to właśnie do nich w pierwszej kolejności udaje się po pomoc. Najważniejsze pytanie jednak brzmi: czy ktoś nauczył rodziców jak rozmawiać o emocjach? Czy ktoś nam powiedział, jak wspomagać swoje pociechy w wyzwaniach, z którymi mierzą się w dzisiejszym świecie?

Cofnijmy się wspólnie lata wstecz do czasów, kiedy sami chodziliśmy do szkoły podstawowej i wyobraźmy sobie, że ktoś się nad nami znęca. Jesteśmy ofiarą przemocy rówieśniczej i oczekujemy na upragniony ostatni dzwonka lekcji, aby uciec do domu i odetchnąć trochę w bezpiecznym azylu domowym lub pobawić się na podwórku z rówieśnikami, którzy są dla nas miłą odmianą od przykrości, której doświadczamy codziennie na szkolnych korytarzach. Brzmi okrutnie, prawda? Na samą myśl ściska nas gardło i wywraca się żołądek…

Teraz wróćmy do obecnej chwili, gdzie mamy XXI wiek, a przemoc rówieśnicza trwa 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu przez okrągły rok. Nie uratuje nas dzwonek na lekcje, bo przemoc przeniosła się do Internetu, który jest doskonałym narzędziem w rękach oprawców. Każdego dnia, każdej godziny, każda osoba może wypisać, wrzucić cokolwiek mu się podoba na nasz temat, a te informacje mogą dotrzeć do każdego – na dyrekcji, nauczycieli, naszych rodziców. Każdego dnia forma przemocy może przyjmować nowe oblicze, a wrzucone treści do Internetu już nigdy stamtąd nie znikną. Na nic tutaj porady dorosłych: „to nie patrz na to”, „nie przejmuj się”, „jak nie będziesz reagował/a to dadzą Ci spokój”.

Współczesna forma przemocy osacza ofiarę, zaciskając pętle na jej psychice tak mocno, że do sytuacji dramatycznych dochodzi praktycznie każdego dnia. Dodajmy do tego pokłosie pandemii, coraz większą presję społeczną oraz wyzwania okresu dojrzewania, a przepis na katastrofę w postaci okaleczania i prób samobójczych mamy gotową.

Co zrobić, żeby było lepiej? Co jako dorośli jesteśmy w stanie zrobić, aby wesprzeć nasze dzieci w tych trudnych czasach? Zrobić możemy wiele – przede wszystkim edukować się mając świadomość, że rodzice niezależnie od tego czy dziecko ma 5, 15 czy 35 lat powinno zawsze móc na nas liczyć. Form autoedukacji jest wiele… od wizyty u terapeuty, psychologa, pedagoga po fachowe książki, kursy i warsztaty.

Następnie powinniśmy również zadbać o komfort emocjonalny w środowisku domowym. Rozmawiajmy o emocjach, kształtujmy odporność emocjonalną od najmłodszych lat, rozwiązujmy konflikty z poszanowaniem wrażliwości emocjonalnej naszego rozmówcy, zamiast zamiatać problemy pod dywan.

Zadbaj również o swój komfort psychiczny, aby mieć siły, aby pomóc swojemu dziecku. Tak jak w samolocie instruują nas, aby w razie turbulencji nałożyć najpierw maskę tlenową sobie, a później dziecku, tu zasada będzie również obowiązywać – tylko silny psychicznie dorosły, który sam uporał się z własnymi traumami i kryzysami, jest w stanie świadomie pomóc drugiemu człowiekowi.

Nagromadzone emocje, w szczególności te trudne, potrafią wybuchać niczym wulkany, siejąc przy tym ogromne zniszczenie w psychice młodego człowieka. Jeśli nadal czujesz się zagubiony w kryzysie emocjonalnym, umów się do Akademii Rozwoju Dziecka na konsultację indywidualną. Niezależnie od tego gdzie mieszkasz, dzięki spotkaniu stacjonarnym lub online wypracujemy plan działania z myślą o zdrowiu psychicznym Twojego dziecka.

Przetwarzamy Twoje dane zgodnie z polityką cookies.

Najczęściej zadawane pytania

Zajęcia prowadzone są w formie indywidualnej (diagnoza i terapia pedagogiczna; terapia ręki; zajęcia korekcyjno-kompensacyjne; korepetycje z matematyki) oraz w formie grupowej (wczesna nauka czytania i pisania, dziecięca matematyka; trening umiejętności społecznych).

Zajęcia odbywają się w godzinach od 9.00 - 19.00 od poniedziałku do niedzieli.

Płatności można dokonać zawsze bezpośrednio po zajęciach za pomocą gotówki, karty, przelewu lub systemu BLIK.

Tak, bezpośrednio w terminie do 2 tygodniu po ukończonym procesie diagnostycznym terapeuta wyda diagnozę rodzicowi z formie papierowej lub elektronicznej na adres mailowy wskazany w Kwestionariuszu Wywiadu z Rodzicem. Warto pamiętać, że diagnoza ta ma charakter informacyjny i tylko państwowe Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne mogą wydawać wiążące opinie i orzeczenia.

Korepetycje z matematyki przeznaczone są dla uczniów klas IV-VIII w celu uzupełnienia zaległości, poprawy ocen, przepracowania bieżącego materiału, przygotowania do egzaminów i sprawdzianów. Czas trwania zajęć wynosi 45 minut.

Szkolenia odbywają się w formie stacjonarnej, wyjazdowej lub online według potrzeb uczestników.

Szkolenia trwają najczęściej około 3 h wliczając 15 minutową przerwę na kawę oraz część warsztatową.

Każdy uczestnik szkolenia stacjonarnego otrzymuje pakiety startowe, które przede wszystkim zawierają autorskie materiały, pomoce dydaktyczne, imienny certyfikat potwierdzający uczestnictwo w szkoleniu, produkty marketingowe, kawę i domowe ciasto. W przypadku szkoleń online uczestnik otrzymuje wyżej wymienione elementy w wersji cyfrowej.

Zarówno forma jak i termin szkoleń jest umawiany indywidualnie z uczestnikami. Wychodząc naprzeciw zabieganym rodzicom, zapracowanym nauczycielom oraz pilnie uczącym się studentom jest możliwość zorganizowania szkolenia w godzinach popołudniowych w tym w soboty i niedziele.

Rynek szkoleń i warsztatów z zakresu pedagogiki jest naprawdę bogaty, jednak najczęściej są to formy wykładowe, gdzie prowadzący przedstawia urywek wiedzy swoim słuchaczom. W Akademii Rozwoju Dziecka każde szkolenie oparte jest nie tylko na autorskich materiałach, warsztacie pracy oraz wieloletniemu doświadczeniu, ale przede wszystkim zorganizowane jest w taki sposób, abyś poczuł/a się jak na miłym spotkaniu w dobrą znajomą przy kawie.

O Akademi Rozwoju Dziecka

Akademia Rozwoju Dziecka powstała z myślą o wsparciu rodziców i ich dzieci na pięknej, ale często trudnej drodze zwanej wychowaniem. Szczerość, otwartość oraz zaangażowanie to cechy, które okazujemy każdemu z naszych podopiecznych. Oferta zajęć, warsztatów, szkoleń i konsultacji odpowiada rosnącej potrzebie wsparcia dzieci w zakresie rozwoju umiejętności fizycznych, poznawczych, społecznych oraz emocjonalnych.

© Copyright 2024 Akademia Rozwoju Dziecka. Wszystkie prawa zastrzeżone.